Prawa i obowiązki

z „Kodeksu Zachowań Przedszkolaka”

Dzieci mają specjalne uprawnienia przyznane mu przez prawo, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości, a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.

Zabiegamy, by wychowanek stosował się do norm i zasad:

  • Bawimy się zgodnie.
  • Pomagamy sobie nawzajem.
  • Jesteśmy uprzejmi.
  • Szanujemy siebie i innych.
  • Słuchamy poleceń dorosłych.
  • Dbamy o książki i zabawki.
  • Dbamy o czystość i porządek w sali i łazience.
  • Szanujemy pracę kolegów i innych osób.
  • Okazujemy swoje uczucia i emocje.
  • Wyrażamy własne potrzeby.

Zabrania się:

  • wyrządzania krzywdy innym,
  • wyśmiewania się z innych,
  • przezywania koleżanek i kolegów z grupy,
  • przeszkadzania innym w zabawie,
  • niszczenia wytworów pracy rówieśników,
  • krzyczenia, hałasowania,
  • biegania w sali zajęć, niszczenia zabawek i innych przedmiotów.

W naszym Przedszkolu dziecko ma prawo do:

  • szacunku i indywidualnego tempa rozwoju,
  • swobody myśli, sumienia i wyznania,
  • prosić o to, czego chce, ale nie żądać tego,
  • podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje,
  • uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole,
  • przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo,
  • zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować,
  • popełniać błędy i zmieniać zdanie,
  • odnosić sukcesy,
  • do swojej prywatności, samotności i niezależności,
  • do nienaruszalności cielesnej,
  • do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje,
  • zdrowego żywienia, gdy jest głodne i spragnione,
  • do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego,
  • znać swoje prawa i korzystać z nich,
  • spokoju i samotności, gdy tego chce,
  • pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
  • wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
  • wspólnoty i solidarności w grupie,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
  • pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
  • doświadczania konsekwencji swojego zachowania.

Nasze wychowanek ma obowiązek:

  • postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
  • stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych,
  • dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów,
  • przestrzegać zasad obowiązujących w grupie,
  • respektować polecenia nauczyciela,
  • utrzymywać porządek wokół siebie,
  • sprzątać zabawki po skończonej zabawie,
  • nie przeszkadzać innym w zabawie,
  • dbać o swoją higienę osobistą oraz estetyczny wygląd,
  • wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków,
  • nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom,
  • szanować godność i wolność drugiego człowieka,
  • informować nauczyciela o zagrożeniach i własnych sytuacjach trudnych.

Dzieci w naszym przedszkolu otrzymują precyzyjne określenie norm i zasad, co jest dozwolone, a czego nie wolno.
Opracowując „Kodeks Zachowań Przedszkolaka” staraliśmy się zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.

Formy nagradzania:

  • pochwała indywidualna,
  • pochwała wobec grupy,
  • pochwała przed rodzicami,
  • dostęp do atrakcyjnej zabawki,
  • dyplom uznania,
  • drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania, znaczki.

Nagradzamy za:

  • stosowanie ustalonych zasad i umów,
  • wysiłek włożony w wykonaną pracę,
  • wywiązanie się z podjętych obowiązków,
  • bezinteresowną pomoc innym,
  • aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola.

Ustalenie norm postępowania wiąże się z konsekwencjami za brak podporządkowania się im.

Formy oddziaływań wychowawczych za naganę postępowanie wychowanków:

  • upomnienie słowne indywidualne,
  • upomnienie słowne wobec grupy,
  • poinformowanie rodziców o przewinieniu,
  • odsunięcie od zabawy,
  • zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
  • rozmowa z dyrektorem.

Upomnienia stosujemy za:

  • nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
  • stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
  • zachowania agresywne i aroganckie,
  • zniszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
  • celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.
Skip to content