z „Kodeksu Zachowań Przedszkolaka”
Dzieci mają specjalne uprawnienia przyznane mu przez prawo, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości, a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.
Zabiegamy, by wychowanek stosował się do norm i zasad:
- Bawimy się zgodnie.
- Pomagamy sobie nawzajem.
- Jesteśmy uprzejmi.
- Szanujemy siebie i innych.
- Słuchamy poleceń dorosłych.
- Dbamy o książki i zabawki.
- Dbamy o czystość i porządek w sali i łazience.
- Szanujemy pracę kolegów i innych osób.
- Okazujemy swoje uczucia i emocje.
- Wyrażamy własne potrzeby.
Zabrania się:
- wyrządzania krzywdy innym,
- wyśmiewania się z innych,
- przezywania koleżanek i kolegów z grupy,
- przeszkadzania innym w zabawie,
- niszczenia wytworów pracy rówieśników,
- krzyczenia, hałasowania,
- biegania w sali zajęć, niszczenia zabawek i innych przedmiotów.
W naszym Przedszkolu dziecko ma prawo do:
- szacunku i indywidualnego tempa rozwoju,
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- prosić o to, czego chce, ale nie żądać tego,
- podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje,
- uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole,
- przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo,
- zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować,
- popełniać błędy i zmieniać zdanie,
- odnosić sukcesy,
- do swojej prywatności, samotności i niezależności,
- do nienaruszalności cielesnej,
- do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje,
- zdrowego żywienia, gdy jest głodne i spragnione,
- do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego,
- znać swoje prawa i korzystać z nich,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- doświadczania konsekwencji swojego zachowania.
Nasze wychowanek ma obowiązek:
- postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
- stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych,
- dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów,
- przestrzegać zasad obowiązujących w grupie,
- respektować polecenia nauczyciela,
- utrzymywać porządek wokół siebie,
- sprzątać zabawki po skończonej zabawie,
- nie przeszkadzać innym w zabawie,
- dbać o swoją higienę osobistą oraz estetyczny wygląd,
- wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków,
- nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom,
- szanować godność i wolność drugiego człowieka,
- informować nauczyciela o zagrożeniach i własnych sytuacjach trudnych.
Dzieci w naszym przedszkolu otrzymują precyzyjne określenie norm i zasad, co jest dozwolone, a czego nie wolno.
Opracowując „Kodeks Zachowań Przedszkolaka” staraliśmy się zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
Formy nagradzania:
- pochwała indywidualna,
- pochwała wobec grupy,
- pochwała przed rodzicami,
- dostęp do atrakcyjnej zabawki,
- dyplom uznania,
- drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania, znaczki.
Nagradzamy za:
- stosowanie ustalonych zasad i umów,
- wysiłek włożony w wykonaną pracę,
- wywiązanie się z podjętych obowiązków,
- bezinteresowną pomoc innym,
- aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola.
Ustalenie norm postępowania wiąże się z konsekwencjami za brak podporządkowania się im.
Formy oddziaływań wychowawczych za naganę postępowanie wychowanków:
- upomnienie słowne indywidualne,
- upomnienie słowne wobec grupy,
- poinformowanie rodziców o przewinieniu,
- odsunięcie od zabawy,
- zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
- rozmowa z dyrektorem.
Upomnienia stosujemy za:
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
- zachowania agresywne i aroganckie,
- zniszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
- celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.