Rola Rodziców w zakresie wspierania rodziców Przedszkola nr 5 w Tarnobrzegu w procesie edukacyjno – wychowawczym.
Przedszkole nr 5 w Tarnobrzegu jako instytucja powołana do realizowania zadań wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym zabiega, aby jednym z ważniejszych czynników warunkujących prawidłową i pełną realizację celów i zadań przedszkola było pozyskanie i wspieranie do współpracy rodzinę wychowanków jako podstawowego środowiska wychowawczego.
Stroną, która ma obowiązek inicjowania i rozwijania różnych form kontaktów powinno być – z racji swego powołania i kompetencji osób w nim pracujących – przedszkole. Nie możemy dobrze wychowywać dzieci, gdy nie włączymy dla tej sprawy rodziców oraz nie uzyskamy z ich strony akceptacji głównych celów i zadań przedszkola. Wielu rodziców przejawia duże zainteresowanie rozwojem dziecka i wykazuje chęć współdziałania z przedszkolem. Rodzice mający pozytywny stosunek do zamierzeń edukacyjnych i wychowawczych przedszkola nawiązują ściślejszą współpracę, opartą na wzajemnym zrozumieniu i życzliwości oraz zasadach partnerstwa.
Współpraca ta znajduje odzwierciedlenie w aktach prawnych. W przedszkolu realizuje się cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydawanych na jej podstawie.
Współpraca z rodzicami wynika również bezpośrednio z przepisów prawnych zawartych w Statucie przedszkola i oraz innych dokumentach pedagogicznych (procedury, regulaminy, instrukcje), gdzie zapisane są główne cele, formy, metody jej realizacji.
Przedszkole nr 5 w Tarnobrzegu ma za zadanie współpracować i wspierać rodziców w ich wychowawczych działaniach i umiejętnościach. Ważne jest aby ta współpraca polegała na tym żeby wszelkie działania wspólnie i wzajemnie się uzupełniały.
Dlatego zabiegamy aby dla nasi Rodzice:
- czuli się równoprawnymi członkami społeczności przedszkolnej,
- dążyli do włączenia się w spójny i jednolity system oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych na płaszczyźnie przedszkole i dom rodzinny wychowanka czyli brali aktywny udział w procesie wychowania i edukacji swojego dziecka w przedszkolu,
- pozostawali w partnerskich i otwartych interakcjach z nauczycielami,
- zapoznawali się na bieżąco z realizowanymi w przedszkolu zadaniami wynikającymi z planów pracy i Koncepcji pracy przedszkola,
- brali czynny udział we wszystkie formach współpracy organizowanych przez przedszkole,
- uczestniczyli w promowaniu placówki w środowisku lokalnym,
- wzbogacali własną wiedzę i umiejętności pedagogiczne proponowanej przez przedszkole poprzez pedagogizacja,
- uczestniczyli we wzmacnianiu więzi rodzinnych i relacji między pokoleniowych,
- tworzyli pozytywną atmosferę w kontaktach z przedszkolem,
- otrzymywali rzetelną informację na temat rozwoju i postępów swojego dziecka, jego zachowaniu i przyczynach ewentualnych niepowodzeniach,
- informowani byli o stanie gotowości szkolnej dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio wspomagać,
- wyrażali i przekazywali swoją opinię w ważnych sprawach przedszkola organowi prowadzącemu,
- wyrażali i przekazywali organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola z zachowaniem drogi służbowej
- informowani byli o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej.
Ponadto rodzice uzyskują w naszej placówce potrzebną wiedzę z zakresu edukacji przedszkolnej dziecka poprzez szeroko rozumianą pedagogizację.
Tym celu rodzice otrzymują od nauczycieli wiedzę fachową na temat:
- rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka,
- funkcjonowania w grupie rówieśniczej,
- stosowanych umów i norm społecznych w formie Kodeksu przedszkolaka,
- zdrowego stylu życia,
- zasady skutecznej komunikacji w rodzinie,
- mocnych i słabych stron dziecka,
- rodzajach aktywności dziecka,
- warunków potrzebnych do wielostronnego rozwoju dziecka,
- zmianach rozwojowych,
- programach realizowanych w przedszkolu,
- umiejętnościach i zdolnościach,
- wymaganiach przedszkola,
- mocnych i słabych stronach dziecka,
- diagnozie rozwoju dziecka pod kątem przygotowania go do edukacji w szkole,
- sposobów aktywnego spędzenia czasu z dzieckiem,
- sposobów zmiany relacji między dziećmi a dorosłymi,
- nowych metod pracy.
Pragnąc pozyskać rodziców do partnerskiej współpracy dajemy im możliwość decydowania o wielu ważnych aspektach działalności przedszkola, a w szczególności:
- Przedstawiania własnych oczekiwań odnośnie pracy i funkcjonowania placówki na temat:
- dostosowaniu czasu pracy i przerw w pracy przedszkola do zgłaszanych potrzeb w tym zakresie,
- uwzględnieniu postulatów rodziców w organizacji dnia,
- prowadzenia zajęć dodatkowych na życzenie rodziców oraz kontroli ich jakości,
- prowadzenia projektów związanych z wdrażanymi innowacjami pedagogicznymi proponowanymi przez przedszkole (nowe metody i formy pracy pedagogicznej) oraz programami autorskimi przedszkoli,
- umożliwieniu rodzicom uczestnictwa w codziennym życiu przedszkola,
- wyżywienia dzieci i organizacji posiłków,
- form odpoczynku dzieci (leżakowanie, zabawy relaksacyjne),
- organizacji uroczystości przedszkolnych,
- Znajomości zasad i praw obowiązujących na terenie placówki – Statutu oraz norm i wartości proponowanych przez przedszkole w tym misji przedszkola, koncepcji i planów pracy w każdym roku szkolnym, realizowanych programów i projektów edukacyjnych.
- Organizacji i przebiegu planowanych remontów i zakupów, które będą realizowane przy wsparciu rodziców, prac na rzecz przedszkola, do których będą zapraszani rodzice.
- Rodzice poznają w naszej placówce nowe środowisko własnego dziecka poprzez:
- zebrania ogólne i grupowe,
- stałą aktualizację strony internetowej przedszkola,
- spotkania integracyjne- pikniki,
- foldery promocyjne,
- ulotki i materiały informacyjne
- festyny integracyjne,
- udział w zajęciach otwartych,
- kultywowanie tradycji rodzinnych: pasowanie na przedszkolaka, jasełka, spotkania z okazji Dnia Babci i Dziadka, Dnia Matki, kiermasze świąteczne itp.
- kronika,
- wycinki prasowe,
- galeria zdjęć z imprez i uroczystości przedszkolnych i miejskich,
- organizacja dni otwartych przedszkola,
- wywiady do mediów,
- uczestnictwo w programach i projektach edukacyjnych wspierających dziecko z uwzględnieniem aktywnego współuczestnictwa rodziców.
- Rodzice mają prawo i uczestniczą w różnych formach współpracy proponowanych przez przedszkole, a w szczególności poprzez:
-
- kontakty indywidualne,
- zebrania grupowe typu spotkania rodziców z udziałem specjalisty,
- spotkania popołudniowe – wspólna wigilia, piknik rodzinny
- zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli,
- dni otwarte,
- zajęcia warsztatowe o charakterze treningu umiejętności wychowawczych, który pozwoli udoskonalić umiejętności pedagogiczne rodziców. Efektem tych zabiegów jest rodzic wychowujący i wspierający dziecko,
- inspirowanie rodziców do działań wzbogacających bazę materialną przedszkola – pomoc w urządzeniu i zagospodarowaniu kącików zainteresowań,
- udział w programie adaptacyjnym dla dzieci i rodziców nowoprzyjętych,
- organizacja uroczystości i innych ważnych dni w życiu dziecka,
- wspólne świętowanie i wspólne wyjazdy integracyjne,
- zapraszanie do przedszkola rodziców wykonujących interesujące zawody, organizowanie wycieczek do zakładów pracy rodziców,
- stosowanie szeroko pojętej profilaktyki prozdrowotnej,
- wspólny udział w akcjach społecznych i charytatywnych.
Oddziaływania wychowawcze realizowane w przedszkolu, a wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego mają na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględniają potrzeby społeczności przedszkolnej – dzieci, rodziców oraz środowiska , integrując nauczycieli i rodziców w realizacji spójnych celów wychowawczych.
Na właściwe zorganizowanie współpracy przedszkola z rodzicami wpływ ma życzliwy i partnerski stosunek nauczycieli i rodziców oraz wzajemne zrozumienie. Dobrze zorganizowana współpraca przedszkola z rodzicami jest jednym z istotnych czynników osiągania przez przedszkole dobrych wyników w pracy opiekuńczej i wychowawczo – dydaktycznej oraz przyczynia się do niwelowania wielu problemów w domu.
Zadaniem naszego przedszkola jest więc wzmacnianie uczuciowych więzi między dzieckiem, a jego rodzicami, budzenie zainteresowania rodziców światem dziecięcych przeżyć, a więc także tym wszystkim, co dzieje się w przedszkolu, które wprowadza dziecko w życie społeczne, kształtujące postawy jego charakteru, wzbudza zaciekawienie przyrodą, sztuką, pobudza wyobraźnię i potrzebę tworzenia.